Site Meter

måndag 13 juli 2009

Läget är såhär..

Jaha dags för nyheter i bloggen igen, inga roliga dock!

Det är så att restaurangen jag jobbar på här i oslo kommer att gå i konkurs, just nu pågår fortfarande förhandlingar och tingsrätts papperna kommer troligtvis att skrivas på imorgon. Så from idag så är jag arbetslös. Att det skulle bli såhär kunde ingen av oss tro, visst har det varit lite folk men vi har ändå varit så hoppfulla och inte fått någon info om att det vars å illa som det var. För illa är det- det är nämligen så illa att det inte finns några pengar för att betala våra löner, varken för juni eller juli.. vi har alltså bara fått lön för maj vilken var två veckors jobb jag fick ut ca 4000 och det klarar man sig inte så långt på här i oslo.

processen är iaf igång och så fort en advokat tar över konkursboet kommer han att reda ut den ekonomiska situationen, skatteskulder och andra skulder till staten betalas naturligtvis först och den skulden är ganska stor.. sedan står vi anställda näst på tur. Så om det finns pengar kvar när staten har fått sina pengar så kommer vi få lön men annars måste ansöka om pengarna hos NAV och då kan det ta upp till 8 månader, alltså kanske jag får min lön i mars 2010. HELT JÄVLA UNDERBART!

Jag har varit ledsen, upprörd, arg och förbannad men nu är jag mest förvirrad. Bokade nyss en biljett hem imorgon bitti, vill bara vara hemma i aspa med familjen och tänka över det som hänt och vad jag nu ska ta mig till?

Att söka nytt jobb här känns inge vidare pga att jag ska vara ledig de två första veckorna i aug. Då är det två veckor nu i juli jag kan jobba och två veckor i slutet av aug innan vi drar iväg, vem vill anställa och lära upp nån sån på ett nytt jobb? ja kan kanske få jobba lite på posten men arne vår gamle chef är på semester nu och en vecka framåt så ja känner att ja lika gärna kan åka hem den här veckan, nästa vecka måste jag dock tillbaka och fixa en hel del pappersarbete.. ;(
plus att jag och matilda ska ha vår semester här tillsammans då, fast det verkar som om resten av sommaren kommer att bestå av semester för min del..

jag har lånat av mina sparpengar till resan och nu när jag vet att det inte kommer in några pengar där kan jag inte låna mer, så om nån vill skänka mig pengar eller har ett jobb här eller i sverige tar jag gärna emot.

2 kommentarer:

Sophia sa...

Gud vad sjukt gumman, det är ju förjäkligt att ni anställda ska drabbas. Hoppas det löser sig på något sätt eller vis!

Kram Sophia

matilda sa...

:( :(