Site Meter

måndag 17 augusti 2009

österrike

Håller på att fixa med mina österrike bilder just nu, det är en hel del :) runt 200 st :P kommer nog lägga upp en hel del på facebook.. om jag orkar..

en snabb genomgång av veckan, känns som om jag har berättat om resan såå många ggr nu men bäst att skriva ner det ifall någon har missat nått? ( ifall cili hade håret utsläppt :P)

vi kom ner på söndagskvällen, landade i wien.. åkte hela vägen till salzburg där morfar syster bor och där vi skulle bo hela veckan. Jag var helt i extas och kunde inte slita blicken från fönstret.. lanskapet är sååå vackert, går fan inte att beskriva - det bör upplevas :)

På måndagen åkte vi och besökte lite sevärdigheter i salzburg ( obendorf, armstadt, vallfärdskyrkan, red bull museum, fästningen och en hel del annat )

På tisdagen åkte vi till morfars kusin, där min mamma bodde i några veckor när hon var 18 och tog hand om familjens barn. Barnen var nu vuxna och hur trevliga som helst, alltså mammas sysslingar. De bjöd på mat och var verkligen glada att vi hade kommit dit de kramade oss hela tiden och visade bilder på massa släktingar, gav oss presenter ( kändes verkligen som mitt favvoprogram spårlöst :) ) vi blev nerbjudna igen och mammas sysslingar som var några år äldre än oss var så sjukt trevliga, vi bjöd även hit dom hela bunten så får se om de kommer!!
Efter det blev det öl och för min del vin på ett lokalt ställe i salzburg där dom även spelade folkmusik, kanske inte samma musik man brukar lyssna på men de var mysigt!

På onsdagen åkte vi iväg till Innsbruck, där morfars andra syster bor, där blev det också kramkalas och god mat, där var även mammas kusin :) så kul att se likheter hela tiden!
Dom bodde verkligen långt upp på ett berg och pappa fick backa sista biten med vår lilla minibuss för att kunna ta sig fram. Hade aldrig vågat åka där om inte pappa körde!!!
Fick även en rundtur i Innsbruck och det var den mysigaste staden tyckte jag! På kvällen åkte vi tillbaka till salzburg och tog en joggingtur i det fina landskapet :)

På torsdagen gjorde vi veckans coolaste sak, vi besteg Schafberg 1783 m.. jag var helt inställd på att gå upp hela vägen men den iden gillade inte morfars syster som tyckte att man skulle öva på mindre berg innan.. :/ så jag fick ta tåget upp och gå en tredjedel typ.. 450m vilket tog en timme och jag var hel slut! Men vilken utsikt, man ser 7 sjöar från toppen, men jag såg bara 5.. var lite disigt..

På fredagen åkte vi till Wels där morfar växte upp, kollade på lägenheten där de hade bott, på hans gamla skolor, på en gård han jobbat, på stan.. vi åkte även till kyrkogården där hans föräldrar är begravda.. han visste var hans fars grav var men inte hans mammas, så jag och min syster pratade med lite folk och sa att vi var från sverige och verkligen ville hitta den här graven.. det var lite svårt eftersom hon var bgravd för så länge sen, men dom skulle försöka och så skulle vi ringa dom om två timmar, och dom hittade den <3 betydde så mkt för hela familjen!

På lördagen solade vi, och hängde på stan i salzburg sen blev det tidig säng för vi skulle åka kvart över fem på söndagsmorgonen till flygplatsen i wien...

Det har varit en händelserik och känslosam resa, mkt bilåkande över 150 mil!!!
Är så glad att vi gjorde det här tillsammans med mormor&morfar det betydde mkt <3
Tack familjen för en fin vecka!

Inga kommentarer: